”Mitt barn ska inte behöva bara reda sig – hen ska få lysa.”
I graduserien intervjuar vi Irja Seilola om hennes pro gradu-arbete Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä – Hän saa loistaa (”Mitt barn ska inte behöva bara reda sig – hen ska få lysa”). I studien…
Vad gör en döv tolk? Hurdan är den döva tolkens arbetssituation? Vilka tolkningsmetoder bör tolken bemästra? Markus Aro och Tomas Uusimäki utredde dessa frågor i sitt examensarbete för högre yrkeshögskoleexamen. I det här programmet berättar...
Myndigheterna har vaknat till att producera webbikommunikation på teckenspråk. Men hurdan är välgjord teckenspråkig webbkommunikation? Ulla Sivunen granskade i sin pro gradu -uppsats användares erfarenheter av användarvänlighet av kommuners teckenspråkiga webbtexter samt texter tolkade till...
Maarit Widberg-Palo har i sin Pro Gradu-avhandling forskat i hur teckenspråks används och rytmen på språket då man kör i en korsning. I videon berättar Widberg-Palo om sin forskningsmetod och om resultaten. Avhandlingen kan läsas...
Saara Lautala har i sin avhandling pro gradu från 2012 utrett det finska teckenspråkets grammatikaliska bindningssätt. Vad betyder referentiell bindning, vad betyder substitution och ellips? I den här videon redogör Lautala för sina forskningsresultat och...
Antti Kronqvist gjorde för sin pro gradu-uppsats en undersökning om ungdomars syn på och erfarenheter av dövas föreningar. I det här programmet redogör han i stora drag för studien. Pro gradu-arbetet finns att läsa på...
Arttu Liikamaas pro gradu-uppsats handlar om hörselskadade och teckenspråksbrukare i utbildningspolitiska texter i Finland (Kuulovammaiset ja viittomakielen käyttäjät Suomen koulutuspoliittisissa teksteissä). I programmet berättar Liikamaa om vilka resultat hans utredning gav. Pro gradu-avhandlingen finns att...
Om videon
I graduserien intervjuar vi Irja Seilola om hennes pro gradu-arbete Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä – Hän saa loistaa (”Mitt barn ska inte behöva bara reda sig – hen ska få lysa”). I studien behandlar hon hörselfunktionsnedsatta barns föräldrars erfarenheter från det övergångsskede som skolstarten innebär.